Skicka mail till mig här

Hemmagjorda.....:-)

2011-03-11 @ 12:26:04 / Recept
Hemmagjorda hamburgare & bröd!
Har gjort desa en gång,kände mig som världens
bull-mamma,å killarna sa att köpta smakar bättre!!!
:-(

Men jag ger mig inte,de kommer jag göra om ändå!!!:-)

Hamburgare 6 st:
De här behöver du:
500 gram köttfärs
2 rivna gula lökar
2 ägg
3 msk potatismjöl
1 msk flytande margarin
2 msk bostongurka
2 msk spad från green Jalapeno
salt & peppar
Tackkrydda

*Låt smeten stå i kylskåpet ca 30 min före stekning/ grillning,
då drar den åt sig aromen från alla kryddor bättre.


Hamburgebröd:



De här behöver du:
1/2 pkt jäst
6 dl mjöl
1 msk olja
2 dl mjölk
1 msk socker
salt
sesamfrön

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke, ljumma mjölken till 37 grader.
Häll på & rör ut jästen, tillsätt nästan allt mjöl, spara lite
till utbakningen. Tillsätt oljan,salt och socker och arbeta snabbt
iop degen.Lät jäsa ca 30 min till dubbel storlek.
Forma till 6 st runda bollar,platta till dom till ca 2 cm
höga rundlar.Lägg på en plåt m bakplåtspapper
pensla med mjölk & strö över sesamfrön.
Grädda 10 min 250 grader.






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

pilupp