Skicka mail till mig här

Okej...dagens middag...eh....

2012-02-18 @ 17:38:28 / Recept
Dagens middag känns som att den än så länge får förbli namnlös...

Det är inte: inte som en kroppkakor, inte heller som ugnspannkaka, och inte som raggmunkar
utan en mix av alltihop!

Och jag älskar ju ALLA,så de KAN ju inte smaka fel..eller??

Det här är i alla fall ingredienserna:

Det här behöver du :

8 medelstora potatisar
2 dl vetemjöl
2 gula lök (finrivna)
3 dl grädde eller gräddmjölk
1 msk salt
500-600 gram rimmat fläsk
1 ägg...



Potatisarna ska skalas och rivas på den fina sidan...likadant med:



de små lökarna...(sätt på kallvatten i en stråle bredvid när du
river lökarna,så gråter du inte lika mkt) :-)

Häll potatisen och löken i en stor bunke tillsammans med:



grädde &



mjöl & ägg....Salt & peppar...Smaka av...
tycker du inte alls att de smakar salt,,så salta mer -
När de SMAKAR SALT om smeten,så är den redo;-)

Konsistensen på smeten ska va lös,,Men INTE rinnande...

Sen är de dags att SMÖRA och mjöla en form...



(skulle aldrig falla mig in att använda Milda,
edyl...NÄE, RIKTIGA grejer skare va)




Tryck sen ner fläsket lite i röran,och skjuuuuuuts in i ugnen, nedre delen
på 200 gr i ca 1 timme....Ev 10-15 min till,,,Du kan testa med en potatissticka,
är den rinnig & kladdig,så låt den stå en stund till...Stickan ska liksom
kladdig,se fast ut,,men absolut INTe rinnig...:-)

De viktiga är sen att den i ca 15 min under folie "får stå till" sig en stund...

Sen är de bara att mumsa med lingonsylt,
lite grädde och ev smör till :-)

Ropar inte Yamieeeee än... de återkommer jag med ;-)
För i skrivande stund ska den stå ca 10 min till i ugnen.

Coola grabbar får hålla mig sällskap också :






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

pilupp